Haarlem Bijdeles - Huiswerkbegeleiding Haarlem

Bijdeles Blog

Het Bijdeles Blog

 

Haarlem Bijdeles geeft bijles en huiswerkbegeleiding in Haarlem. Op het Bijdeles Blog delen wij onze visie op bijles, huiswerkbegeleiding, leren leren, onderwijs, en alles wat daarmee te maken heeft. Ook plaatsen we regelmatig updates over ons werk op de huiswerkbegeleiding. Hieronder vindt u onze meest recente berichten.

Het vak Leren Leren

Van leerlingen op de middelbare school wordt veel verwacht.  Ze maken lange dagen op school en krijgen veel verschillende vakken. Daarna moeten ze thuis nog huiswerk maken en bijna elke week is er wel een toets waarvoor geleerd moet worden. Tijdens de toetsweken krijgen ze proefwerken voor wel 8-10 vakken waarvan ze de lesstof moeten onthouden, begrijpen en kunnen toepassen. Kortom, de kinderen moeten heel veel leren en er wordt aangenomen dat ze weten hoe ze dat moeten doen.

Wij merken echter regelmatig dat leerlingen niet alleen moeite hebben met de hoeveelheid leerwerk of de inhoud van de lesstof, maar ook met het leren zelf. Het leren is ze nooit geleerd. Hierdoor kunnen ze vaak geen antwoord geven op belangrijke vragen als: hoe leer ik een rijtje woordjes, hoe vind ik de essentie in een stuk tekst, hoe ga ik mijzelf toetsen, hoe weet ik of ik de lesstof ken, en welke vragen kunnen er verwacht worden op het proefwerk? Sterker nog, dergelijke vragen hebben leerlingen zichzelf meestal nooit gesteld.

Als er van kinderen op de middelbare school verwacht wordt dat ze zoveel kennis hebben van zoveel verschillende onderwerpen binnen zoveel verschillende vakgebieden, dan mag er ook aandacht besteed worden aan de manier waarop dit allemaal geleerd dient te worden. Op scholen is hier helaas weinig ruimte voor, meestal door tijd- en geldgebrek.

Wat nodig is, is overkoepelend, vakoverschrijdend onderwijs in leren leren. Kinderen moet geleerd worden hoe ze al die verschillende soorten lesstof moeten aanpakken, bij voorkeur zo vroeg mogelijk op de middelbare school.

Een vak Leren Leren zou ontzettend nuttig zijn. Het kan leerlingen inzicht geven in het leren van woordjes en grammatica voor alle talen; het leren van sommen en formules voor wiskunde en natuurkunde; het leren van lange stukken tekst voor geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappijleer en biologie; het lezen van teksten, waardoor het eindexamen Nederlands ook echt weer over Nederlands kan gaan; het belang van herhaling en toetsen; het maken van samenvattingen; het voorbereiden op proefwerkvragen en strategieën voor het maken van toetsen. Deze kennis komt niet alleen van pas op de middelbare school, maar ook tijdens vervolgstudies binnen het MBO, HBO en WO.

Haarlem Bijdeles besteedt veel aandacht aan het leren leren tijdens de bijlessen en de huiswerkbegeleiding. Wij bieden de leerlingen van de huiswerkbegeleiding zelfs meerdere keren per jaar een gratis Cursus Leren Leren aan. Dan merken wij altijd weer hoeveel moeite leerlingen hebben met het leren en hoe nuttig een vak hierover op de middelbare school zou zijn.

Tenslotte: op zoek naar bijles of huiswerkbegeleiding in Haarlem? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende kennismakingsafspraak.

Meer berichten

  • Hoe motiveer ik kinderen? Deel 3

    Leerlingen motiveren – Deel 3: Competentie   Situatieschets 1: ‘Ik kan het niet, dit is zo ontzettend veel. Het is onmogelijk om dit te begrijpen!’ *Haalt een onvoldoende* ‘Zie je wel, ik kan dit niet. Ik ga hier ook niet meer mijn best voor doen want ik begrijp het toch niet.’ *Haalt slechte cijfers voor […]

  • Hoe motiveer ik kinderen? Deel 2

    Leerlingen motiveren – Deel 2: Betrokkenheid   ‘Hij/zij heeft er gewoon geen zin in, toont geen respect en zit altijd onderuit gezakt. Ik weet echt niet hoe ik hem/haar moet helpen! Ik heb ook minder zin om te helpen dus ik laat het maar gewoon gaan en stop er weinig energie in.’ Wat gaat hier […]

  • Hoe motiveer ik kinderen? Deel 1

    Leerlingen motiveren – Deel 1: Autonomie Docenten, ouders, bijlesdocenten geven vaak aan dat een leerling geen of weinig motivatie heeft. Maar waar komt dit dan door? Heeft een leerling inderdaad geen motivatie of zijn er andere factoren aanwezig die deze motivatie in de weg staan?   De zelfdeterminatietheorie (ZDT) is een motivatietheorie bedacht door Ryan […]

  • Het plezier en de groeimindset

    We openen graag met twee alinea’s uit een artikel van de Correspondent van Lynn Berger, 4 augustus 2020. ”En er is het kind. Niet lang nadat ik Whiplash had gezien, leerde ze lopen. Avond aan avond bekeek ik haar terwijl ze aan het oefenen was. Vijftien stapjes, twintig, de armen gestrekt omhoog, als de Messias of […]

  • De kracht van begeleiding op maat

    De afgelopen weken heb ik (Karlijn) tijd gehad om de leerlingen die ik begeleid bij het maken van huiswerk en het voorbereiden voor toetsen beter te leren kennen. Vrij snel werd mij duidelijk hoe groot de verschillen tussen de leerlingen zijn: de een maakt graag een praatje, terwijl de ander liever zelfstandig aan het werk […]

Onze waarderingen

  • Leerlinge Rosa Ik ben superblij met mijn cijfers en ook heel blij met de hulp die ik heb gekregen!
  • Ouders Mick Zonder jullie goed zorgen en het continu in contact staan met Mick heeft hem op meerdere vlakken echt vooruit geholpen, dank.


  • Vader Daaf Dank voor de tomeloze inzet en hulp!
Bekijk alle referenties