Van leerlingen op de middelbare school wordt veel verwacht. Ze maken lange dagen op school en krijgen veel verschillende vakken. Daarna moeten ze thuis nog huiswerk maken en bijna elke week is er wel een toets waarvoor geleerd moet worden. Tijdens de toetsweken krijgen ze proefwerken voor wel 8-10 vakken waarvan ze de lesstof moeten onthouden, begrijpen en kunnen toepassen. Kortom, de kinderen moeten heel veel leren en er wordt aangenomen dat ze weten hoe ze dat moeten doen.
Wij merken echter regelmatig dat leerlingen niet alleen moeite hebben met de hoeveelheid leerwerk of de inhoud van de lesstof, maar ook met het leren zelf. Het leren is ze nooit geleerd. Hierdoor kunnen ze vaak geen antwoord geven op belangrijke vragen als: hoe leer ik een rijtje woordjes, hoe vind ik de essentie in een stuk tekst, hoe ga ik mijzelf toetsen, hoe weet ik of ik de lesstof ken, en welke vragen kunnen er verwacht worden op het proefwerk? Sterker nog, dergelijke vragen hebben leerlingen zichzelf meestal nooit gesteld.
Als er van kinderen op de middelbare school verwacht wordt dat ze zoveel kennis hebben van zoveel verschillende onderwerpen binnen zoveel verschillende vakgebieden, dan mag er ook aandacht besteed worden aan de manier waarop dit allemaal geleerd dient te worden. Op scholen is hier helaas weinig ruimte voor, meestal door tijd- en geldgebrek.
Wat nodig is, is overkoepelend, vakoverschrijdend onderwijs in leren leren. Kinderen moet geleerd worden hoe ze al die verschillende soorten lesstof moeten aanpakken, bij voorkeur zo vroeg mogelijk op de middelbare school.
Een vak Leren Leren zou ontzettend nuttig zijn. Het kan leerlingen inzicht geven in het leren van woordjes en grammatica voor alle talen; het leren van sommen en formules voor wiskunde en natuurkunde; het leren van lange stukken tekst voor geschiedenis, aardrijkskunde, maatschappijleer en biologie; het lezen van teksten, waardoor het eindexamen Nederlands ook echt weer over Nederlands kan gaan; het belang van herhaling en toetsen; het maken van samenvattingen; het voorbereiden op proefwerkvragen en strategieën voor het maken van toetsen. Deze kennis komt niet alleen van pas op de middelbare school, maar ook tijdens vervolgstudies binnen het MBO, HBO en WO.
Haarlem Bijdeles besteedt veel aandacht aan het leren leren tijdens de bijlessen en de huiswerkbegeleiding. Wij bieden de leerlingen van de huiswerkbegeleiding zelfs meerdere keren per jaar een gratis Cursus Leren Leren aan. Dan merken wij altijd weer hoeveel moeite leerlingen hebben met het leren en hoe nuttig een vak hierover op de middelbare school zou zijn.
Tenslotte: op zoek naar bijles of huiswerkbegeleiding in Haarlem? Neem contact met ons op voor een gratis en vrijblijvende kennismakingsafspraak.