
Werkwijze
De hulpvraag van ouders en leerlingen op de huiswerkbegeleiding is vaak gericht op de vakinhoud. “Mijn kind is niet goed in geschiedenis” of: “Wat is het antwoord van deze wiskundesom?” Inhoudelijk begrip van de lesstof is natuurlijk essentieel voor goede resultaten. Voor goede huiswerkbegeleiding is echter meer nodig. Een gebrek aan kennis komt vaak voort uit onderliggende oorzaken, en ook daar besteden wij aandacht aan. Daarom draaien wij het proces om: een huiswerkbegeleidingspyramide waarbij vakinhoud de basis is, is immers wankel.
Volgens ons is een fijne leeromgeving het fundament om kennis op te doen. Binnen deze leeromgeving is de persoonlijke relatie met de leerling cruciaal voor de motivatie om te leren en het aanpakken van de leerproblematiek. Vanuit deze relatie en binnen de fijne leeromgeving werken we samen aan de juiste leerstrategieën. Dan pas is ‘leren leren’ echt mogelijk. En dan pas begrijpen leerlingen het antwoord op hun inhoudelijke vragen ook echt. Goed begrip van de vakinhoud en goede schoolresultaten zijn zo het duurzame resultaat van de huiswerkbegeleiding.