Haarlem Bijdeles - Huiswerkbegeleiding Haarlem

Bijdeles Blog

Het Bijdeles Blog

 

Haarlem Bijdeles geeft bijles en huiswerkbegeleiding in Haarlem. Op het Bijdeles Blog delen wij onze visie op bijles, huiswerkbegeleiding, leren leren, onderwijs, en alles wat daarmee te maken heeft. Ook plaatsen we regelmatig updates over ons werk op de huiswerkbegeleiding. Hieronder vindt u onze meest recente berichten.

De kracht van begeleiding op maat

De afgelopen weken heb ik (Karlijn) tijd gehad om de leerlingen die ik begeleid bij het maken van huiswerk en het voorbereiden voor toetsen beter te leren kennen. Vrij snel werd mij duidelijk hoe groot de verschillen tussen de leerlingen zijn: de een maakt graag een praatje, terwijl de ander liever zelfstandig aan het werk gaat. De een wil het liefst zo snel mogelijk weer naar huis zodra de opdrachten af zijn, terwijl de ander nog wat langer blijft zitten om nog iets dieper in te gaan op de stof, die morgen getoetst zal worden. Reflecterend op mijn eigen middelbare schoolperiode, ben ik denk ik vaker de leerling geweest die haar boeken aan de kant schoof als het huiswerk af was. Ik geef mezelf geen ongelijk, want er zijn tal van activiteiten die voor mij op dat moment interessanter leken dan de oorzaken en gevolgen van globalisering. Het was geen gebrek aan motivatie, want op het moment dat ik moest leren over globalisering had ik al het plan om Politicologie te gaan studeren; een studie waar globalisering keer op keer terugkomt. De reden dat ik me op dat moment niet verder verdiepte in globalisering kwam doordat ik wist dat dat op een toets toch niet van mij gevraagd zou worden. Zonde achteraf. Ik denk niet dat ik de enige ben de voorbeelden kan noemen van situaties waarin de toets belangrijker werd geacht dan het daadwerkelijke leermoment. In het huidige onderwijssysteem is het moeilijk om deze focus te verleggen, doordat de klassen groot zijn en de inspectie met name waarde hecht aan cijfers en slagingspercentages. Nu ik bij Haarlem Bijdeles leerlingen begeleid, zie ik hoe waardevol maatwerk en persoonlijke aandacht zijn. Leerlingen die moeite hebben met een bepaald vak lijken er plezier in te krijgen, zodra je even met ze gaat zitten en de stof koppelt aan een actuele gebeurtenis die dichterbij hen staat dan de verouderde voorbeelden in het boek. Als een leerling een week later trots vertelt dat hij of zij de enige in de klas was die de vragen van de docenten kon beantwoorden, en de voorbeelden heeft gebruikt die wij de week daarvoor hebben besproken, is dat waar wij het bij Haarlem Bijdeles het voor doen.

 

Meer berichten

  • Hoe motiveer ik kinderen? Deel 3

    Leerlingen motiveren – Deel 3: Competentie   Situatieschets 1: ‘Ik kan het niet, dit is zo ontzettend veel. Het is onmogelijk om dit te begrijpen!’ *Haalt een onvoldoende* ‘Zie je wel, ik kan dit niet. Ik ga hier ook niet meer mijn best voor doen want ik begrijp het toch niet.’ *Haalt slechte cijfers voor […]

  • Hoe motiveer ik kinderen? Deel 2

    Leerlingen motiveren – Deel 2: Betrokkenheid   ‘Hij/zij heeft er gewoon geen zin in, toont geen respect en zit altijd onderuit gezakt. Ik weet echt niet hoe ik hem/haar moet helpen! Ik heb ook minder zin om te helpen dus ik laat het maar gewoon gaan en stop er weinig energie in.’ Wat gaat hier […]

  • Hoe motiveer ik kinderen? Deel 1

    Leerlingen motiveren – Deel 1: Autonomie Docenten, ouders, bijlesdocenten geven vaak aan dat een leerling geen of weinig motivatie heeft. Maar waar komt dit dan door? Heeft een leerling inderdaad geen motivatie of zijn er andere factoren aanwezig die deze motivatie in de weg staan?   De zelfdeterminatietheorie (ZDT) is een motivatietheorie bedacht door Ryan […]

  • Het plezier en de groeimindset

    We openen graag met twee alinea’s uit een artikel van de Correspondent van Lynn Berger, 4 augustus 2020. ”En er is het kind. Niet lang nadat ik Whiplash had gezien, leerde ze lopen. Avond aan avond bekeek ik haar terwijl ze aan het oefenen was. Vijftien stapjes, twintig, de armen gestrekt omhoog, als de Messias of […]

  • “Hoe overleef ik… Haarlembijdeles zonder tosti’s”

    De herfstvakantie is begonnen en dat betekent dat de eerste paar maanden van het nieuwe schooljaar er weer opzitten. Het jaar is natuurlijk anders dan andere jaren, de introductieweek voor nieuwe brugklassers was anders, er zijn geen uitjes en ook andere extra activiteiten buiten het normale lesrooster zijn er dit jaar nog niet geweest. Scholen […]

Onze waarderingen

  • Leerlinge Rosa Ik ben superblij met mijn cijfers en ook heel blij met de hulp die ik heb gekregen!
  • Ouders Mick Zonder jullie goed zorgen en het continu in contact staan met Mick heeft hem op meerdere vlakken echt vooruit geholpen, dank.


  • Vader Daaf Dank voor de tomeloze inzet en hulp!
Bekijk alle referenties