Haarlem Bijdeles - Huiswerkbegeleiding Haarlem

Bijdeles Blog

Het Bijdeles Blog

 

Haarlem Bijdeles geeft bijles en huiswerkbegeleiding in Haarlem. Op het Bijdeles Blog delen wij onze visie op bijles, huiswerkbegeleiding, leren leren, onderwijs, en alles wat daarmee te maken heeft. Ook plaatsen we regelmatig updates over ons werk op de huiswerkbegeleiding. Hieronder vindt u onze meest recente berichten.

Het plezier en de groeimindset

We openen graag met twee alinea’s uit een artikel van de Correspondent van Lynn Berger, 4 augustus 2020.

”En er is het kind. Niet lang nadat ik Whiplash had gezien, leerde ze lopen. Avond aan avond bekeek ik haar terwijl ze aan het oefenen was. Vijftien stapjes, twintig, de armen gestrekt omhoog, als de Messias of iemand die carnaval vierde. Twintig stapjes, en dan vallen – gracieus, gemakkelijk. Weer opstaan, doorlopen. Ze stootte enthousiaste kreten uit, keek trots naar haar vader en mij. Wij applaudisseerden, moedigden aan, vielen stil, keken alleen nog maar, met die sullige vertedering die jonge ouders eigen is.

Vallen. Opstaan. Vallen. Opstaan. Ook een vorm van toewijding. Maar wat me raakte was niet eens het doorzettingsvermogen, het onvermoeibare, het keer-op-keer-op-keer. Het was het plezier waarmee ze het deed, de lol die ze erin had. Ze deed het niet voor het applaus, want ook toen wij enkel nog grijnzend toekeken bleef ze doorgaan. Ze deed het niet omdat het moest, noch van ons, noch van een innerlijke drumleraar die haar opjutte – maar omdat het kon. Ze liep omdat ze het leuk vond, omdat het interessant was, omdat het haar boeide. Ze ging door tot ze er geen zin meer in had, en toen hield ze op.”

Over naar de praktijk, Haarlembijdeles…

 

 

Vaak komen leerlingen bij ons binnen met een verkapte statische mindset. We ervaren dat ze gedemotiveerd zijn, omdat ze ervan uitgaan dat school nu eenmaal een moetje is en dat cijfers vooral laten zien waar je goed of slecht in bent. Het voelt als een tijd waar je even doorheen moet, iets waar ze mee moeten leren dealen. We horen bij het begeleiden van leerlingen dan ook geregeld: ‘moet ik mijn huiswerk laten zien?’, ‘was ik hier niet om gecontroleerd te worden?’, ‘ik hoef hier niet voor te leren, want het is een leestoets’, ‘ik ben toch slecht in wiskunde, dus ik haal toch een 5’. Een van de doelen van Haarlembijdeles is dat we dit proberen te veranderen. Door middel van kleine stapjes kan de focus namelijk verschuiven naar een procesgerichte aanpak: de groeimindset.

De groeimindset stelt het leervermogen centraal en leerlingen met deze mindset gaan ervan uit dat talent en vaardigheden te ontwikkelen zijn en dat ze hierin kunnen groeien. Leerlingen die deze mindset hebben, zijn vaker gemotiveerd en minder bang om fouten te maken. Zij zien school als een plek om te leren en docenten als behulpzaam.

Regelmatig horen we van ouders, is dat hun kind deze motivatie wel heeft buiten schooltijd om, bijvoorbeeld tijdens het sporten. Hier oefenen ze honderden keren met het hooghouden van de bal, trainen ze hun backhand tot ze erbij neervallen en geven ze niet op bij het maken van fouten. Een belangrijk aspect hierbij, is plezier, waardoor een leerling gemotiveerder is bij sport, dan op school. Plezier en ergens goed in zijn kunnen elkaar ook versterken. Een succeservaring op school, zoals een goed cijfer of na hard werken een voldoende, kunnen ervoor zorgen dat enthousiaster wordt over dat vak.

Hoe kun je dit als ouder stimuleren bij een kind, of hoe kun je jezelf trainen om deze mindset aan te leren?

Allereerst is het belangrijk om je doelen aan te passen. De focus moet niet liggen op jezelf willen bewijzen of de beste willen zijn, maar op het verbeteren van wat je al kan en het willen leren van nieuwe dingen. De focus moet dus liggen op jezelf in vergelijking met jezelf voorafgaand aan het moment, in plaats van op jezelf in vergelijking met je klasgenoten.

“It is not about being the best, it is about being better than you were yesterday.”

Ten tweede is het belangrijk om uitdagingen niet te zien als gevaar en niet bang te zijn om fouten te maken of te falen, maar juist om uitdagingen aan te gaan. Falen is geen bewijs van dat je niet slim genoeg bent, maar laat eerder zien dat je misschien niet goed genoeg geoefend of geleerd hebt. Het is een kans om het volgende keer beter te doen. Een uitdaging is een kans om beter te worden, niet een gevaar om slechter te zijn.

“I’ve missed more than 9,000 shots in my career. I’ve lost almost 300 games. Twenty-six times I’ve been trusted to take the game-winning shot and missed. I’ve failed over and over and over again in my life. And that is why I succeed”- Michael Jordan

Van fouten maken kun je leren. Het is een onderdeel van het leerproces, omdat het laat zien waar je jezelf nog in kunt verbeteren. Bovendien laat het leren van fouten juist doorzettingsvermogen zien.

“Wel doen, maar beter”- Frenkie de Jong

Als laatste is het belangrijk om feedback niet te zien als een persoonlijke aanval, maar juist als een hulpmiddel om jezelf en jouw project te verbeteren. Vaak is het lastig om de feedback niet als persoonlijke bedreiging op te vangen, omdat regelmatig alleen het negatieve wordt uitgelicht, in plaats van ook nadruk te leggen op de positieve kanten. Het geven van juiste complimenten is namelijk heel belangrijk om de groeimindset te stimuleren.

Een goed compliment focust zich niet op de intelligentie of de capaciteiten, maar op het leerproces en de motivatie.

[link youtube filmpje]

“Door hard te werken. Je kunt er nooit komen als je het niet probeert. En je mag niet opgeven. Nooit. Eigenlijk moet je zover gaan dat je bijna niet meer ziet zitten en dan toch nog een keer proberen.” – Lil Kleine

Het veranderen van deze processen kost tijd, maar is een verrijkende ontwikkeling voor de rest van je leven. Dit is een van de belangrijkste uitgangspunten van Haarlem Bijdeles.

Na het lezen van dit blog, ben ik benieuwd of jullie een groeimindset of een statische mindset hebben. Vul onderstaande test in en kijk waar jij staat.

Heb jij een statische mindset? Dan kun je dit veranderen, maar vergeet niet dat het tijd kost om zulke processen te veranderen. Het belangrijkste is dat je gelooft dat in je eigen ontwikkeling op elk gebied en dat dit een verrijking is voor je leven. Talent is namelijk een combinatie van aanleg, leervermogen en plezier.

Talent = aanleg x leervermogen x plezier.

Bij Haarlembijdeles proberen we dit aan de leerlingen mee te geven. Hoe we dat doen, dat volgt in een later blog.

 

Mede mogelijk gemaakt door Isaya Wullings, Tim Koning en Bart Heuvingh

Meer berichten

  • Hoe motiveer ik kinderen? Deel 3

    Leerlingen motiveren – Deel 3: Competentie   Situatieschets 1: ‘Ik kan het niet, dit is zo ontzettend veel. Het is onmogelijk om dit te begrijpen!’ *Haalt een onvoldoende* ‘Zie je wel, ik kan dit niet. Ik ga hier ook niet meer mijn best voor doen want ik begrijp het toch niet.’ *Haalt slechte cijfers voor […]

  • Hoe motiveer ik kinderen? Deel 2

    Leerlingen motiveren – Deel 2: Betrokkenheid   ‘Hij/zij heeft er gewoon geen zin in, toont geen respect en zit altijd onderuit gezakt. Ik weet echt niet hoe ik hem/haar moet helpen! Ik heb ook minder zin om te helpen dus ik laat het maar gewoon gaan en stop er weinig energie in.’ Wat gaat hier […]

  • Hoe motiveer ik kinderen? Deel 1

    Leerlingen motiveren – Deel 1: Autonomie Docenten, ouders, bijlesdocenten geven vaak aan dat een leerling geen of weinig motivatie heeft. Maar waar komt dit dan door? Heeft een leerling inderdaad geen motivatie of zijn er andere factoren aanwezig die deze motivatie in de weg staan?   De zelfdeterminatietheorie (ZDT) is een motivatietheorie bedacht door Ryan […]

  • De kracht van begeleiding op maat

    De afgelopen weken heb ik (Karlijn) tijd gehad om de leerlingen die ik begeleid bij het maken van huiswerk en het voorbereiden voor toetsen beter te leren kennen. Vrij snel werd mij duidelijk hoe groot de verschillen tussen de leerlingen zijn: de een maakt graag een praatje, terwijl de ander liever zelfstandig aan het werk […]

  • “Hoe overleef ik… Haarlembijdeles zonder tosti’s”

    De herfstvakantie is begonnen en dat betekent dat de eerste paar maanden van het nieuwe schooljaar er weer opzitten. Het jaar is natuurlijk anders dan andere jaren, de introductieweek voor nieuwe brugklassers was anders, er zijn geen uitjes en ook andere extra activiteiten buiten het normale lesrooster zijn er dit jaar nog niet geweest. Scholen […]

Onze waarderingen

  • Leerlinge Rosa Ik ben superblij met mijn cijfers en ook heel blij met de hulp die ik heb gekregen!
  • Ouders Mick Zonder jullie goed zorgen en het continu in contact staan met Mick heeft hem op meerdere vlakken echt vooruit geholpen, dank.


  • Vader Daaf Dank voor de tomeloze inzet en hulp!
Bekijk alle referenties