Haarlem Bijdeles - Huiswerkbegeleiding Haarlem

Bijdeles Blog

Het Bijdeles Blog

 

Haarlem Bijdeles geeft bijles en huiswerkbegeleiding in Haarlem. Op het Bijdeles Blog delen wij onze visie op bijles, huiswerkbegeleiding, leren leren, onderwijs, en alles wat daarmee te maken heeft. Ook plaatsen we regelmatig updates over ons werk op de huiswerkbegeleiding. Hieronder vindt u onze meest recente berichten.

Hoe motiveer ik kinderen? Deel 2

Leerlingen motiveren – Deel 2: Betrokkenheid

 

‘Hij/zij heeft er gewoon geen zin in, toont geen respect en zit altijd onderuit gezakt. Ik weet echt niet hoe ik hem/haar moet helpen! Ik heb ook minder zin om te helpen dus ik laat het maar gewoon gaan en stop er weinig energie in.’

Wat gaat hier mis? Blijkbaar probeert de persoon in kwestie de leerling te helpen maar geeft de leerling niet de reactie waar de persoon op hoopt. Dit kan natuurlijk erg frustrerend zijn want hoe zorg je ervoor dat een leerling zijn houding aanpast?

In het tweede deel van deze driedelige blog ga ik het hebben over de basisbehoefte betrokkenheid. Zoals in de vorige blog werd duidelijk gemaakt moet er aan een aantal basisbehoeften (autonomie, betrokkenheid en competentie) voldaan worden voordat een leerling (intrinsiek) gemotiveerd kan raken. Betrokkenheid gaat over de relatie met anderen. De leerling zal de behoefte voelen ergens bij te horen en zich gewaardeerd voelen (Ryan & Deci, 2017; Stroet, Opdenakker, & Minnaert, 2013). Niet alleen de omstandigheid dat de leerling zich verbonden voelt met de groep is belangrijk, ook de band met degene in de groep heeft invloed op de motivatie van de leerling. Sommige mensen kunnen uitstralen dat een leerling niet aan hun ideaalbeeld voldoet. Leerlingen voelen dit snel aan en hebben het gevoel niet gerespecteerd te worden. Hierdoor kunnen ze zich ongemakkelijk voelen en minder gemotiveerd raken (Ros, Castelijns, & Verbeeck, 2014).
Het grappige is dat vanuit de literatuur al wordt gezegd dat de leerlingen het voelen als iemand ze niet respecteert, hoe kunnen we dan verwachten dat een leerling dat respect wel geeft als hij het niet krijgt?

 

Wat kan het onderwijs doen om de betrokkenheid te vergroten?

Het is voor een leerling belangrijk dat hij zich op zijn gemak voelt en het gevoel heeft gerespecteerd te worden. Een docent kan hier een rol in spelen door met de leerling te praten, soms grapjes te maken en duidelijk te communiceren. De leerling weet dan wat van een docent kan worden verwacht en er kan een positieve relatie ontstaan. Op het moment dat leerlingen respect hebben voor een docent en zich veilig en gewaardeerd voelen, kunnen ze tot leren en het begrijpen van de leerstof komen. Het gevoel dat fouten gemaakt mogen worden, is hierbij een belangrijke voorwaarde (Verbeeck, van den Hurk, & van Loon, 2013). Dit lijkt effectief voor zowel het bevorderen van betrokkenheid als de leerprestatie (Koerhuis & Oostdam, 2013).

Hoe probeert Haarlem Bijdeles dit te realiseren?

Wat we proberen is om tijdens het intakegesprek al te vertellen dat we vooral geïnteresseerd zijn in wie de leerling is. School is voor ons bijzaak. We proberen op de momenten dat we de leerlingen zien te vragen naar hun weekenden, hun vrienden en wat ze bezig houdt. Daarnaast vertellen wij natuurlijk ook dingen over onszelf, zodat er wederzijds vertrouwen ontstaat. Het komt wel eens voor dat een begeleider niet echt een klik heeft met een leerling en dan proberen we een andere begeleider aan deze leerling te koppelen in de hoop dat zij beter matchen. Maar het uitgangspunt voor ons blijft hetzelfde: ‘met een relatie tussen begeleider en leerling kom je veel verder dan zonder.’

Geschreven door: Dominique Israël

Meer berichten

  • Hoe motiveer ik kinderen? Deel 3

    Leerlingen motiveren – Deel 3: Competentie   Situatieschets 1: ‘Ik kan het niet, dit is zo ontzettend veel. Het is onmogelijk om dit te begrijpen!’ *Haalt een onvoldoende* ‘Zie je wel, ik kan dit niet. Ik ga hier ook niet meer mijn best voor doen want ik begrijp het toch niet.’ *Haalt slechte cijfers voor […]

  • Hoe motiveer ik kinderen? Deel 1

    Leerlingen motiveren – Deel 1: Autonomie Docenten, ouders, bijlesdocenten geven vaak aan dat een leerling geen of weinig motivatie heeft. Maar waar komt dit dan door? Heeft een leerling inderdaad geen motivatie of zijn er andere factoren aanwezig die deze motivatie in de weg staan?   De zelfdeterminatietheorie (ZDT) is een motivatietheorie bedacht door Ryan […]

  • Het plezier en de groeimindset

    We openen graag met twee alinea’s uit een artikel van de Correspondent van Lynn Berger, 4 augustus 2020. ”En er is het kind. Niet lang nadat ik Whiplash had gezien, leerde ze lopen. Avond aan avond bekeek ik haar terwijl ze aan het oefenen was. Vijftien stapjes, twintig, de armen gestrekt omhoog, als de Messias of […]

  • De kracht van begeleiding op maat

    De afgelopen weken heb ik (Karlijn) tijd gehad om de leerlingen die ik begeleid bij het maken van huiswerk en het voorbereiden voor toetsen beter te leren kennen. Vrij snel werd mij duidelijk hoe groot de verschillen tussen de leerlingen zijn: de een maakt graag een praatje, terwijl de ander liever zelfstandig aan het werk […]

  • “Hoe overleef ik… Haarlembijdeles zonder tosti’s”

    De herfstvakantie is begonnen en dat betekent dat de eerste paar maanden van het nieuwe schooljaar er weer opzitten. Het jaar is natuurlijk anders dan andere jaren, de introductieweek voor nieuwe brugklassers was anders, er zijn geen uitjes en ook andere extra activiteiten buiten het normale lesrooster zijn er dit jaar nog niet geweest. Scholen […]

Onze waarderingen

  • Leerlinge Rosa Ik ben superblij met mijn cijfers en ook heel blij met de hulp die ik heb gekregen!
  • Ouders Mick Zonder jullie goed zorgen en het continu in contact staan met Mick heeft hem op meerdere vlakken echt vooruit geholpen, dank.


  • Vader Daaf Dank voor de tomeloze inzet en hulp!
Bekijk alle referenties