Haarlem Bijdeles - Huiswerkbegeleiding Haarlem

Bijdeles Blog

Het Bijdeles Blog

 

Haarlem Bijdeles geeft bijles en huiswerkbegeleiding in Haarlem. Op het Bijdeles Blog delen wij onze visie op bijles, huiswerkbegeleiding, leren leren, onderwijs, en alles wat daarmee te maken heeft. Ook plaatsen we regelmatig updates over ons werk op de huiswerkbegeleiding. Hieronder vindt u onze meest recente berichten.

“Hoe overleef ik… Haarlembijdeles zonder tosti’s”

De herfstvakantie is begonnen en dat betekent dat de eerste paar maanden van het nieuwe schooljaar er weer opzitten. Het jaar is natuurlijk anders dan andere jaren, de introductieweek voor nieuwe brugklassers was anders, er zijn geen uitjes en ook andere extra activiteiten buiten het normale lesrooster zijn er dit jaar nog niet geweest. Scholen hebben zich moeten aanpassen aan het fysieke lesgeven na een periode van online lessen en de zomervakantie en de leerlingen moeten wennen aan het ‘nieuwe normaal’.

Gelukkig hoeven de leerlingen zich bij ons niet al te veel aan te passen. De locaties zijn hetzelfde en de gezelligheid van Haarlembijdeles verandert ook nu niet. Natuurlijk zijn er aanpassingen: de locaties worden vaker schoongemaakt, ook tussendoor, de handen worden gewassen bij binnenkomst, er wordt afstand gehouden van de docenten, er zijn geen pauzes op de bank en – het ergste van alles – er zijn geen tosti’s. Maar ze hoeven niet te treuren, er is thee en limonade, er zijn koekjes en fruit en de docenten lachen nog, hoewel dat bij sommige docenten, door het dragen van mondkapjes, moeilijk te zien is.

Desondanks hebben we de leerlingen goed kunnen helpen. De opstartfase was rustig, maar inmiddels zijn de eerste planningen gemaakt, stressmomenten geweest, onvoldoendes gehaald en toetsweken voorbij. We hebben onze leerlingen zo goed mogelijk geholpen bij moeilijke onderwerpen, overhoord voor toetsen en samen planningen gemaakt en dat alles natuurlijk op 1.5 meter afstand. Hopelijk zien we na de herfstvakantie daarvan ook de eerste resultaten terug: uitgeruste leerlingen, zonder stress en met mooie cijfers na de toetsweken!

Fijne vakantie !

 

Op de Wagenweg werken Susan en Timo met mondkapjes op.

 

Op de Jansstraat ligt deze checklist bij binnenkomst en desinfecteren de leerlingen en docenten hun handen regelmatig.

Meer berichten

  • Hoe motiveer ik kinderen? Deel 3

    Leerlingen motiveren – Deel 3: Competentie   Situatieschets 1: ‘Ik kan het niet, dit is zo ontzettend veel. Het is onmogelijk om dit te begrijpen!’ *Haalt een onvoldoende* ‘Zie je wel, ik kan dit niet. Ik ga hier ook niet meer mijn best voor doen want ik begrijp het toch niet.’ *Haalt slechte cijfers voor […]

  • Hoe motiveer ik kinderen? Deel 2

    Leerlingen motiveren – Deel 2: Betrokkenheid   ‘Hij/zij heeft er gewoon geen zin in, toont geen respect en zit altijd onderuit gezakt. Ik weet echt niet hoe ik hem/haar moet helpen! Ik heb ook minder zin om te helpen dus ik laat het maar gewoon gaan en stop er weinig energie in.’ Wat gaat hier […]

  • Hoe motiveer ik kinderen? Deel 1

    Leerlingen motiveren – Deel 1: Autonomie Docenten, ouders, bijlesdocenten geven vaak aan dat een leerling geen of weinig motivatie heeft. Maar waar komt dit dan door? Heeft een leerling inderdaad geen motivatie of zijn er andere factoren aanwezig die deze motivatie in de weg staan?   De zelfdeterminatietheorie (ZDT) is een motivatietheorie bedacht door Ryan […]

  • Het plezier en de groeimindset

    We openen graag met twee alinea’s uit een artikel van de Correspondent van Lynn Berger, 4 augustus 2020. ”En er is het kind. Niet lang nadat ik Whiplash had gezien, leerde ze lopen. Avond aan avond bekeek ik haar terwijl ze aan het oefenen was. Vijftien stapjes, twintig, de armen gestrekt omhoog, als de Messias of […]

  • De kracht van begeleiding op maat

    De afgelopen weken heb ik (Karlijn) tijd gehad om de leerlingen die ik begeleid bij het maken van huiswerk en het voorbereiden voor toetsen beter te leren kennen. Vrij snel werd mij duidelijk hoe groot de verschillen tussen de leerlingen zijn: de een maakt graag een praatje, terwijl de ander liever zelfstandig aan het werk […]

Onze waarderingen

  • Leerlinge Rosa Ik ben superblij met mijn cijfers en ook heel blij met de hulp die ik heb gekregen!
  • Ouders Mick Zonder jullie goed zorgen en het continu in contact staan met Mick heeft hem op meerdere vlakken echt vooruit geholpen, dank.


  • Vader Daaf Dank voor de tomeloze inzet en hulp!
Bekijk alle referenties