Haarlem Bijdeles - Huiswerkbegeleiding Haarlem

Bijdeles Blog

Het Bijdeles Blog

 

Haarlem Bijdeles geeft bijles en huiswerkbegeleiding in Haarlem. Op het Bijdeles Blog delen wij onze visie op bijles, huiswerkbegeleiding, leren leren, onderwijs, en alles wat daarmee te maken heeft. Ook plaatsen we regelmatig updates over ons werk op de huiswerkbegeleiding. Hieronder vindt u onze meest recente berichten.

Hoe motiveer ik kinderen? Deel 1

Leerlingen motiveren – Deel 1: Autonomie

Docenten, ouders, bijlesdocenten geven vaak aan dat een leerling geen of weinig motivatie heeft. Maar waar komt dit dan door? Heeft een leerling inderdaad geen motivatie of zijn er andere factoren aanwezig die deze motivatie in de weg staan?

 

De zelfdeterminatietheorie (ZDT) is een motivatietheorie bedacht door Ryan & Deci (2000). Volgens deze theorie moeten er een aantal basisbehoeften vervuld worden voordat een leerling kans maakt om een (intrinsieke) motivatie te realiseren. De basisbehoeften die vervuld dienen te worden zijn: autonomie, betrokkenheid en competentie. Zoals op de afbeelding is te zien zijn de drie basisbehoeften aanwezig. De leerling is dan intrinsiek gemotiveerd en leert vanuit zijn eigen wensen en behoeften. De gemoedstoestand van de leerling is optimaal en dit zorgt naast een goede motivatie ook voor een beter welbevinden.

Autonomie (Ik kan het zelf)

In het eerste deel van deze driedelige blog gaan we het hebben over autonomie. Autonomie gaat over de mate waarin de leerling vrij kan leren. Hiermee wordt bedoeld in hoeverre de leerling zelf invloed kan uitoefenen op wat hij doet (Ros, Castelijns, & Verbeeck, 2014). De leerling kan het leren op zijn eigen manier uitvoeren; dit sluit beter aan bij de persoonlijke doelen van de leerling. Wanneer een docent een leerling laat kiezen uit drie soortgelijke opdrachten, ervaart de leerling nog niet noodzakelijk autonomie. Pas wanneer de leerling eigen inbreng heeft in het uitvoeren van een taak of achter de opgelegde taak staat, zal de autonomie toenemen (Ryan & Deci, 2000; Verbeeck, van den Hurk, & van Loon, 2013).

Wat kan het onderwijs dan doen om de autonomie te vergroten?

Leerlingen kunnen een gevoel van autonomie ervaren op het moment dat een docent of begeleider de leerlingen meer regie geeft over hun eigen leerproces. Dit betekent dat de communicatie tussen leerling en docent invloed kan hebben op het leerproces. Als een docent bevelend communiceert, kan de leerling minder autonomie ervaren (Verbeeck, van den Hurk & van Loon, 2013). Uit onderzoek is gebleken dat de intrinsieke motivatie vergroot kan worden op het moment dat een aantal opties gegeven wordt (Iyengar & Lepper, 2000; Patall & Cooper, 2008). Wanneer bij deze keuze rekening is gehouden met de interesses en de doelen van de studenten, kan de intrinsieke motivatie nog meer worden gestimuleerd (Katz & Assor, 2006).

Hoe probeert Haarlem Bijdeles dit te realiseren?

Bij Haarlem Bijdeles vertellen we eigenlijk nooit wat een leerling moet doen. De leerling komt binnen en we vragen: ‘Wat wil je vandaag doen?’. De leerling moet al zoveel op school als wij dan ook nog gaan vertellen wat ze wel en niet moeten doen dan kan een leerling in de weerstand schieten. De leerling kan nu vertellen aan ons wat hij wil doen en waar hij hulp bij nodig heeft, we laten de regie bij de leerling. We hopen dat de leerling hierdoor een bepaalde mate van vrijheid ervaart. En in plaats van naar ons toe moet komen naar ons toe wil komen.

Twee kleine woordjes, maar ze maken zo ontzettend veel verschil.

 

Geschreven door: Dominique Israël

 

Meer berichten

  • Hoe motiveer ik kinderen? Deel 3

    Leerlingen motiveren – Deel 3: Competentie   Situatieschets 1: ‘Ik kan het niet, dit is zo ontzettend veel. Het is onmogelijk om dit te begrijpen!’ *Haalt een onvoldoende* ‘Zie je wel, ik kan dit niet. Ik ga hier ook niet meer mijn best voor doen want ik begrijp het toch niet.’ *Haalt slechte cijfers voor […]

  • Hoe motiveer ik kinderen? Deel 2

    Leerlingen motiveren – Deel 2: Betrokkenheid   ‘Hij/zij heeft er gewoon geen zin in, toont geen respect en zit altijd onderuit gezakt. Ik weet echt niet hoe ik hem/haar moet helpen! Ik heb ook minder zin om te helpen dus ik laat het maar gewoon gaan en stop er weinig energie in.’ Wat gaat hier […]

  • Het plezier en de groeimindset

    We openen graag met twee alinea’s uit een artikel van de Correspondent van Lynn Berger, 4 augustus 2020. ”En er is het kind. Niet lang nadat ik Whiplash had gezien, leerde ze lopen. Avond aan avond bekeek ik haar terwijl ze aan het oefenen was. Vijftien stapjes, twintig, de armen gestrekt omhoog, als de Messias of […]

  • De kracht van begeleiding op maat

    De afgelopen weken heb ik (Karlijn) tijd gehad om de leerlingen die ik begeleid bij het maken van huiswerk en het voorbereiden voor toetsen beter te leren kennen. Vrij snel werd mij duidelijk hoe groot de verschillen tussen de leerlingen zijn: de een maakt graag een praatje, terwijl de ander liever zelfstandig aan het werk […]

  • “Hoe overleef ik… Haarlembijdeles zonder tosti’s”

    De herfstvakantie is begonnen en dat betekent dat de eerste paar maanden van het nieuwe schooljaar er weer opzitten. Het jaar is natuurlijk anders dan andere jaren, de introductieweek voor nieuwe brugklassers was anders, er zijn geen uitjes en ook andere extra activiteiten buiten het normale lesrooster zijn er dit jaar nog niet geweest. Scholen […]

Onze waarderingen

  • Leerlinge Rosa Ik ben superblij met mijn cijfers en ook heel blij met de hulp die ik heb gekregen!
  • Ouders Mick Zonder jullie goed zorgen en het continu in contact staan met Mick heeft hem op meerdere vlakken echt vooruit geholpen, dank.


  • Vader Daaf Dank voor de tomeloze inzet en hulp!
Bekijk alle referenties