Haarlem Bijdeles - Huiswerkbegeleiding Haarlem

Bijdeles Blog

Het Bijdeles Blog

 

Haarlem Bijdeles geeft bijles en huiswerkbegeleiding in Haarlem. Op het Bijdeles Blog delen wij onze visie op bijles, huiswerkbegeleiding, leren leren, onderwijs, en alles wat daarmee te maken heeft. Ook plaatsen we regelmatig updates over ons werk op de huiswerkbegeleiding. Hieronder vindt u onze meest recente berichten.

Hoe motiveer ik kinderen? Deel 3

Leerlingen motiveren – Deel 3: Competentie

 

Situatieschets 1:

‘Ik kan het niet, dit is zo ontzettend veel. Het is onmogelijk om dit te begrijpen!’

  • *Haalt een onvoldoende*

‘Zie je wel, ik kan dit niet. Ik ga hier ook niet meer mijn best voor doen want ik begrijp het toch niet.’

  • *Haalt slechte cijfers voor dit vak*

Situatieschets 2:

‘Ik heb echt hard gewerkt voor deze toets, ik denk dat het wel moet lukken. Ik begrijp de stof dus ik ga proberen dit op de toets te laten zien.’

  • *Haalt een voldoende*

‘Zie je wel, ik begrijp het gewoon! Voor de volgende toets ga ik het ook zo aanpakken en dan lukt het nog een keer!’

  • *Haalt goede cijfers voor dit vak*

Wat is het verschil in deze twee situatieschetsen? De ene leerling heeft geen geloof in zijn eigen kunnen waardoor hij een slecht cijfer haalt voor de toets en in een vicieuze cirkel terecht komt. De tweede leerling heeft wel geloof in zijn eigen kunnen en werkt hard zodat hij met vertrouwen de toets ingaat. Deze leerling kan dit voortzetten en blijft goede cijfers halen.

 

In het derde deel van deze driedelige blog ga ik het hebben over competentie. Competentie is de mate waarin een leerling kan vertrouwen op zijn eigen kunnen en hij hierdoor de gewenste resultaten behaalt. Daarvoor is doorzettingsvermogen nodig. Wanneer de eerste succeservaring is behaald, krijgt de leerling meer vertrouwen in zijn eigen kunnen en zal hij positieve gevoelens ervaren (Ros, Castelijns, & Verbeeck, 2014; Zimbardo, Johnson, & McCann, 2017). Er ontstaat een versterkend effect. Andersom geldt dat, wanneer een leerling de stof van een vak moeilijk vindt en hij keer op keer een slecht cijfer haalt, dit ervoor kan zorgen dat een leerling negatieve gevoelens ontwikkelt voor dit vak. Hierdoor neemt de motivatie eveneens af (zie situatieschetsen hierboven). Wanneer een leerling hoge verwachtingen heeft en deze kan waarmaken door succeservaringen, gaat de leerling in zichzelf geloven en dit gedrag voortzetten. Wanneer een leerling denkt het niet te kunnen en lage verwachtingen heeft, zal deze leerling vaker te maken hebben met negatieve leerervaringen en slechtere prestaties. Hierdoor daalt het geloof in het eigen kunnen nog meer en blijft de leerling slechte prestaties leveren. Dit wordt de ‘selffulfilling prophecy’ genoemd (Dijkstra, 2014; Zimbardo, Johnson, & McCann, 2017).

Wat kan het onderwijs doen om de competentie te vergroten?

Het gevoel van competentie kan vergroot worden doordat een docent hoge en realistische

verwachtingen uitspreekt. Dit wordt het ‘pygmalion-effect’ genoemd (Dijkstra, 2014). De  docent spreekt hoge verwachtingen uit, waarvan de docent het idee heeft dat de leerling dit kan, waardoor de leerling zal proberen aan deze verwachtingen te voldoen. De leerling heeft dan het gevoel dat hij competent genoeg is een leeractiviteit succesvol af te ronden, waardoor de leerling met meer vertrouwen aan de activiteit zal beginnen. In de meeste gevallen zorgt het pygmalion-effect voor betere leerprestaties (Boser, Wilhelm, & Hanna, 2014). Hierdoor wordt de verwachting van de docent waargemaakt. Bij een volgende taak zal de leerling meer geloof hebben in het eigen kunnen waardoor de taak succesvol wordt afgerond. Op het moment dat de leerling hoge verwachtingen van zichzelf heeft en deze kan waarmaken, is dit de ‘selffulfilling prophecy’ (Dijkstra, 2014; Zimbardo, Johnson, & McCann, 2017).

Hoe probeert Haarlem Bijdeles dit te realiseren?

Vertrouwen, vertrouwen, vertrouwen. Soms is zeggen dat een leerling het kan al genoeg. Maar in sommige gevallen moeten de begeleiders ook de leerling het idee laten krijgen dat ze vertrouwen mogen hebben in hun eigen kunnen. Hoe doen we dit? Een leerling komt bijvoorbeeld met een vraag over wiskunde, in plaats van het antwoord te geven stellen we een wedervraag aan de leerling. Zo gaat de leerling net een stapje terug waardoor het denkproces weer opnieuw gestart wordt. Negen van de tien keer weet de leerling vervolgens ook het antwoord op zijn vraag en is hij er dus zelf achter gekomen. We hopen dat in het vervolg de leerling zelf een stapje terug denkt en zelf het antwoord op zijn vraag weet. Op deze manier kan de selffulfilling prophecy ontstaan.

 

Geschreven door: Dominique Israël

 

 

Meer berichten

  • Hoe motiveer ik kinderen? Deel 2

    Leerlingen motiveren – Deel 2: Betrokkenheid   ‘Hij/zij heeft er gewoon geen zin in, toont geen respect en zit altijd onderuit gezakt. Ik weet echt niet hoe ik hem/haar moet helpen! Ik heb ook minder zin om te helpen dus ik laat het maar gewoon gaan en stop er weinig energie in.’ Wat gaat hier […]

  • Hoe motiveer ik kinderen? Deel 1

    Leerlingen motiveren – Deel 1: Autonomie Docenten, ouders, bijlesdocenten geven vaak aan dat een leerling geen of weinig motivatie heeft. Maar waar komt dit dan door? Heeft een leerling inderdaad geen motivatie of zijn er andere factoren aanwezig die deze motivatie in de weg staan?   De zelfdeterminatietheorie (ZDT) is een motivatietheorie bedacht door Ryan […]

  • Het plezier en de groeimindset

    We openen graag met twee alinea’s uit een artikel van de Correspondent van Lynn Berger, 4 augustus 2020. ”En er is het kind. Niet lang nadat ik Whiplash had gezien, leerde ze lopen. Avond aan avond bekeek ik haar terwijl ze aan het oefenen was. Vijftien stapjes, twintig, de armen gestrekt omhoog, als de Messias of […]

  • De kracht van begeleiding op maat

    De afgelopen weken heb ik (Karlijn) tijd gehad om de leerlingen die ik begeleid bij het maken van huiswerk en het voorbereiden voor toetsen beter te leren kennen. Vrij snel werd mij duidelijk hoe groot de verschillen tussen de leerlingen zijn: de een maakt graag een praatje, terwijl de ander liever zelfstandig aan het werk […]

  • “Hoe overleef ik… Haarlembijdeles zonder tosti’s”

    De herfstvakantie is begonnen en dat betekent dat de eerste paar maanden van het nieuwe schooljaar er weer opzitten. Het jaar is natuurlijk anders dan andere jaren, de introductieweek voor nieuwe brugklassers was anders, er zijn geen uitjes en ook andere extra activiteiten buiten het normale lesrooster zijn er dit jaar nog niet geweest. Scholen […]

Onze waarderingen

  • Leerlinge Rosa Ik ben superblij met mijn cijfers en ook heel blij met de hulp die ik heb gekregen!
  • Ouders Mick Zonder jullie goed zorgen en het continu in contact staan met Mick heeft hem op meerdere vlakken echt vooruit geholpen, dank.


  • Vader Daaf Dank voor de tomeloze inzet en hulp!
Bekijk alle referenties